OERs (Find, Compose, Adapt, Use, Share…)

Dưới đây là bản tiếng Việt

OERlogo

Open educational resources include full courses, course materials, tests, modules, learning objects, open textbooks, streaming videos, software, and any other tools, materials, or techniques used to support access to knowledge. OERs are defined as teaching, learning, and research resources that reside in the public domain or have been released under an intellectual property license that permits their free use and re-purposing by others. http://en.wikipedia.org/wiki/Open_educational_resources

There are a lot of learning resources on the internet. What distiquishes open educational resources is usually that they are licensed under a Creative Commons license to be copied, distributed, edited, remixed, and built upon. There are six possible Creative Commons licenses made up of  four copy restrictions:

cc-licenses-terms

This Graphic is from http://education-copyright.org The license is CC BY

Today, many educational institutions are involved in the OER movement as prosumers (producers and consumers of freely available educational content). In just as many instances, individual faculty members are involved in producing and using OERs at institutions that have not yet recognized the need for an OER strategy.

In her article, Giving Knowledge for Free: The Emergence of Open Educational Resources, Jan Hylen lists six reasons institutions should be involved in OER projects as producers and contributors:

  • The altruistic argument that sharing knowledge is in line with academic traditions and a good thing to do.
  • Educational institutions (particularly those publicly financed) should leverage taxpayers’ money by allowing free sharing and reuse of resources.
  • Quality can be improved and the cost of content development reduced by sharing and reusing.
  • It is good for the institution’s public relations to have an OER project as a showcase for attracting new students.
  • There is a need to look for new cost recovery models as institutions experience growing competition.
  • Open sharing will speed up the development of new learning resources, stimulate internal improvement, innovation and reuse and help the institution to keep good records of materials and their internal and external use.

And what about the College as a consumer of OERs?
It would be difficult to find an instructor who has not used open educational resources in their teaching. But, free is not always good and  instructors who adapt OERs should consider quality and appropriateness. OERs should be assessed on:

  • accuracy
  • reputation of author/institution
  • standard of technical production
  • accessibility
  • fitness for purpose

A college that does not have an OER strategy should at a very minimum provide a rubric for faculty members to use when they are trying to find appropriate OERs.

Vietnamese version by:
Nguyen Thi Nhung 
Training cum International Collaboration Specialist
Center of Training and Enterprise Co-operation Tra Vinh University

OERs (Open Educational Resources) Tài nguyên giáo dục mở

Tài nguyên giáo dục mở bao gồm các khóa học, tài liệu học tập, bài kiểm tra, các học phần, các đối tượng học tập, sách giáo khoa mở, video trực tuyến, phần mềm và các công cụ, tài liệu, hoặc các kỹ thuật khác được sử dụng để hỗ trợ tiếp cận tri thức. Tài nguyên giáo dục mở  được định nghĩa là các nguồn tài nguyên giảng dạy, học tập mà không có bản quyền sử dụng hoặc đã được phát hành theo giấy phép sở hữu trí tuệ cho phép sử dụng miễn phí tài liệu đó và tái sử dụng với những mục đích khác .
http://en.wikipedia.org/wiki/Open_educational_resources

Có rất nhiều nguồn tài nguyên học tập trên internet. Điểm khác biệt của tài nguyên học tập mở là những nguồn tài liệu này được cấp phép theo giấy phép Creative Commons để được sao chép, phát tán, chỉnh sửa, và xây dựng tùy theo mục đích người sử dụng.

Ngày nay rất nhiều Tổ chức giáo dục đã tham gia phong trào OER với tư cách vừa là người tạo nguồn và người sử dụng những nội dung đào tạo có sẵn và miễn phí. Trong rất nhiều trường hợp, nhà trường chưa công nhận sự cần thiết của OERs, nhưng các giáo viên, giảng viên đã đang tạo nguồn và sử dụng nguồn tài nguyên mở này.

Trong một bài báo của tác giả Jan Hylen về “Kiến thức cho đi miễn phí: Sự xuất hiện của tài nguyên giáo dục mở” năm 2006, tác giả đã liệt kê 6 lý do mà các tổ chức nên tham gia vào các dự án OER

  •  Chia sẻ kiến thức là đi đúng theo truyền thống giáo dục và là việc làm tốt.
  • Các Tổ chức giáo dục (đặc biệt là những trường công) nên tận dụng nguồn tài chính của những người đóng thuế bằng cách cho phép chia sẻ miễn phí và sử dụng lại các nguồn tài nguyên học tập.
  • Chất lượng được cải thiện và giảm chi phí phát triển nội dung bằng cách chia sẻ và sử dụng lại tài nguyên học tập.
  • Việc có một dự án OER cũng tốt cho chiến dịch PR của các trường vì sẽ thu hút được nhiều sinh viên.
  • Vì tính cạnh tranh giữa các trường ngày càng nhiều, cho nên cần phải tìm kiếm các chính sách chi phí/học phí mới.
  • Việc chia sẻ sẽ tăng tốc độ phát triển các nguồn tài nguyên học tập mới, thúc đẩy cải tiến nội bộ, đổi mới và tái sử dụng và giúp tổ chức lưu giữ và quản lý việc sử dụng tài liệu.
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s